I söndagens program av Mästarnas Mästare hade Glenn Hyséen på sig en grön pikétröja, samma färger som spelbolaget Unibet använder sig av. Det var det första avsnittet och hela 2,1 miljoner tittare såg programmet, men reaktionerna har inte varit på programhändelserna utan då på Glenn Hyséns kläder.
Sveriges Television, SVT, som var de som sände programmet – har stränga regler kring hur hantering av kommersiella varumärken sker. Och reglerna är enkla: dessa får inte synas i tv-rutan. Så hur kommer det då sig att Glenn Hysén kunde sitta på bästa sändningstid i en tröja som tydligt visade på att han representerar Unibet? Många menar på att det är en reklam kupp, att det inte var lika självklart i samband med inspelningen. Glenn Hysén själv säger till tidningen Dagens Media att det inte var en genomtänk strategi från varken honom eller Unibet, utan att det helt enkelt handlar om en tillfällighet.
Huruvida han talar sanning eller inte går inte att avgöra, men nog väcker det en intressant tanke kring om det går att kringgå SVT:s reklampolicy. Som exempel har ju många företag profilreklam, det vill säga kläder med företagets tryck på (exempel som kan köpas på denna sajt: http://www.axonprofil.se/) och om de är med i en intervju med en reporter eller om det är ett klädesplagg som de har på sig under en realitysåpa – kommer SVT att tvinga personen att ta över den då? Mest troligt skulle SVT göra så att trycket är suddigt men nog finns det risk (chans) att det ändå blir lite reklam, som nu på Mästarnas Mästare.
Produktplacering är alltid intressant att läsa och följa, ibland är det jättetydligt och ibland märker man inte av det alls. I sverige är det inte lika vanligt som i Hollywood eller amerikanska tv-serier men det kanske kommer att bli lika stort om några år. En av de vanligaste företagen som använder produktplacering är Apple (källa) och om en tänker efter – så är det mest i tv och på film man ser deras produkter, inte på reklamfilmer eller annonser.