Ibland går det lite fel med reklam. Lite för långt eller för kort, det vill säga att det är otydligt eller missvisande, stötande eller sexistiskt. Då kan Reklamombudsmannen i Sverige fälla reklamen. Detta sker även utomlands, nu har till exempel Natural Cycles blivit granskade i Storbritannien.

 

I ett tidigare inlägg skrevs det om hur smygreklam är väldigt vanligt, så vanligt att det faktiskt inte heter smygreklam längre – utan att det är något så självklart i film och serier att det i stället kallas för ren och skär produktplacering.

 

Ibland går det lite fel med reklam. Lite för långt eller för kort, det vill säga att det är otydligt eller missvisande, stötande eller sexistiskt. Då kan Reklamombudsmannen i Sverige fälla reklamen. Reklamombudsmannen är näringslivets egna självreglering, den förkortas till RO, och tar emot anmälningar av reklam. Det är vanligt att podcastreklam fälls i RO, eller att de som gör reklam otydligt på Youtube och Instagram och tjänar pengar på det märker reklam för otydligt och därmed tvingas ta bort inlägget.

 

Brittiska RO granskar Natural Cycles markandsföring

 

Svenska preventivmedelsappen Natural Cycles har åkt på ännu ett bakslag marknadsföringsmässigt – denna gång i Storbritannien. De får numera inte porträttera sin produkt som mycket tillförlitlig, detta eftersom den engelska motsvarigheten till RO upplever att det vilseleder kunder. Natural Cycles själva menar att den egna appen är mycket tillförlitlig, certifierad och dessutom anpassningsbar för varje kvinnas menscykel. Myndigheten säger att påståendet om appens säkerhet kan få folk att tro att appen i sig är en pålitlig preventiv metod, något som kan få kvinnor att använda den i stället för p-piller och kondom för att förebygga oönskade graviditeter. Samtidigt menar Natural Cycles att appen är 99 procent korrekt när den används på rätt sätt, medan procentnivån för andra mer traditionella preventiva metoder, som p-piller, bara är 93 procent korrekta. Mer om detta går det att bra att läsa här på sajten Breakit.

 

Natural Cycles har haft flera stormiga månader där de fått många anmälningar om oönskade graviditeter. Samtidigt fungerar appen som så att den hjälper kvinnor att utnyttja de säkra perioderna i menscykeln för att undvika graviditeter samtidigt som man även kan ha koll på sin ägglossning och därmed lättare veta när i månaden det är läge att bli gravid – om man vill det. Även om man stött på problem i England står man inför en lansering i USA och där verkar företaget ha ett riktigt guldläge.